Для українського бізнесу 2022-й мав стати роком відновлення після всіх наслідків пандемії коронавірусу. Так, наприкінці 2021 року Європейська Бізнес Асоціація проводила дослідження, на підставі яких було складено дуже оптимістичні прогнози:
- 83% респондентів чекали на зростання свого бізнесу;
- 67% чекали на підвищення доходу на рівні 10–20% у гривні;
- 85% керівників планували збільшувати розміри заробітної плати співробітників;
- 58% топ-менеджерів планували розширювати штат;
- 32% розраховували на використання нових інвестиційних проєктів;
- лише 6% очікували, що їм доведеться скоротити штат.
Дуже непогані прогнози, і на той момент цілком реалістичні. Але 24 лютого 2022 року всі ми прокинулися у новій реальності. Будь-які прогнози і плани зруйнувалися.
Але чи все так погано?
Насправді ні. Перший шок минув, українська економіка справляється з новою реальністю, а бізнес всупереч усьому живе. Більше того, у багатьох напрямках він активно розвивається. А 2023 рік, цілком імовірно, буде дуже насиченим!
Як змінювався попит у різних нішах у 2022 році
Кінець лютого та березень стали по-справжньому критичними місяцями для бізнесу в Україні — попит практично по всіх групах товарів сильно впав. Багато українських компаній просто стали на паузу. Деякі так і не змогли відновитися.
Однак вже у квітні з'явилася позитивна динаміка з багатьох напрямків. Попит почав відновлюватись. А вже до літа на багато товарних груп попит був навіть вищим, ніж на початку року ще до повномасштабного вторгнення росії.
На даний момент ми не бачимо дефіциту попиту НІ В ОДНІЙ з ніш, з якими працюємо!
*Зверніть увагу: ми відштовхуємося в першу чергу від даних за пошуковими запитами в Google різних груп товарів (наскільки активно користувачі шукають ті чи інші товари)
Так, є деякі напрямки, де просадка все ще є. Наприклад, нерухомість та будівництво. Ці напрямки хоч і відновлюються, але попит ще досить далекий від того, що був до початку повномасштабної війни. Натомість у секторах Solar Energy, оптової та роздрібної торгівлі будматеріалами показники відчутно вищі за довоєнні. Причини, гадаємо, цілком зрозумілі.
Дивлячись на загальну динаміку, ми можемо прогнозувати, що попит на всі основні напрямки бізнесу в 2023 році буде тільки збільшуватись. А з ним буде зростати і змагання у всіх нішах. Висновок: складаючи стратегію на 2023 рік, ретельно продумайте просування в інтернеті, щоб у певний момент не опинитися далеко позаду конкурентів.
Декілька слів про тренди у бізнесі, актуальні для України
Навіть війна не змогла змінити того факту, що усі світові тренди digital-маркетингу актуальні і для України. Якщо не сьогодні — то найближчим часом. Ось що дійсно відрізняє нас від західного споживача, так це просто нереальний патріотизм і жага до перемоги.
Зараз багато брендів успішно використовують цей патріотичний тренд у своїх комунікаціях та рекламних активностях. При цьому ми наголошуємо, що тут важливо зберігати грань. Бо між здоровим патріотизмом та спекуляціями на темі війни — один невірний крок. І тоді загальна любов цілком може трансформуватися у хейт.
Як змінилася динаміка трафіку по клієнтах Elit-Web
Тепер що стосується особистого досвіду Elit-Web та показників трафіку за нашими проєктами. Березень очікувано «просів» практично у всіх. У 99% наших українських клієнтів просідання трафіку становило мінімум 10%. Максимум — 85%. Середнє значення просідання — близько 40%, що справді дуже багато.
Ситуація почала помітно змінюватись лише через три місяці після повномасштабного вторгнення. Багато бізнесів, які ми просували, зуміли вийти на довоєнні показники трафіку. Більше того, близько 53% з них навіть отримали результати вищі за лютневі. Однак не будемо заперечувати: деяким бізнес-нішам було набагато складніше, і так швидко відновитись вони не змогли.
Сьогодні близько 30% наших клієнтів не одержують того ж обсягу трафіку, що був до 24 лютого 2022 року
Тут, до речі, слід уточнити, що падіння трафіку у деяких випадках пов'язано не тільки з воєнними діями. Факторів насправді більше. Це і оновлення пошукових алгоритмів, і переклади сайтів на українську версію, й інші обставини. Плюс багато бізнесів на початку війни повністю зупинили роботи з просування. А після паузи в кілька місяців просідання неминуче.
На жаль, ми маємо констатувати, що навесні деякі компанії мусили повністю припинити роботу в Україні. Хтось втратив свої склади та офіси, хтось не зміг продовжувати вести бізнес через понесені збитки, а хтось повністю релокувався за кордон.
Але якщо поглянути на цю ситуацію під іншим кутом, ми побачимо, що попит, який почав відновлюватись у квітні, в певні моменти навіть перевищував пропозицію на ринку. Тобто бізнес, що залишився, нерідко здійснював більше продажів, ніж до війни. А деякі з наших клієнтів так і зовсім не встигали виробляти товари.
Ми можемо навести кілька прикладів:
Магазин товарів для манікюру LillyShop
Вже у квітні показники трафіку перевищили ті, що були в лютому. А до листопада обсяги трафіку завдяки SEO-просуванню вийшли майже вдвічі вищими, ніж у березні:
Нам вдалося покращити позиції сайту в Google за основними запитами:
Відмінне зростання позицій продемонструвала українська версія сайту:
Починаючи з травня і далі ми спостерігаємо стабільне зростання кількості заявок на сайті LillyShop:
Магазин штор та ролетів MANOV
В даному випадку було зроблено акцент переважно на контекстну рекламу. Після паузи в роботі необхідно було максимально швидко залучити аудиторію та відновити торгівлю. Тому ми спільно з клієнтом вирішили сконцентруватися саме на PPC-просуванні (контекстна реклама).
Результати виявилися дуже вражаючими:
Показники приросту трафіку не менш значущі — обсяги до листопада зросли в три рази у порівнянні з лютим. І більш ніж у 5,5 разів у порівнянні з березнем.
Підвести підсумки 2022р за моїм сайтом
Яким цей рік був для нас та нашої команди
Скажімо чесно: початок року видався дуже непростим. Українські клієнти в момент зупинили всі роботи з просування, а від ru-клієнтів ми зі зрозумілих міркувань відмовилися самі. На той момент зарубіжних проєктів ми мали всього близько 25%. Тому наша стратегія розвитку на деякий час перетворилася на стратегію виживання.
Коментар Ігоря Волового, CEO & co-founder Elit-Web:
«Наша стратегія 2022 року планувалася грандіозною, з великою кількістю івентів та цікавих активностей. Але коли почалася масштабна війна, нам, як і будь-якому бізнесу, довелося пристосовуватися до нових реалій. І так, це справді була стратегія виживання.
Ми змістили фокус на закордонні ринки — стабільніші і такі, де завжди є попит та фінанси. Значну частину цього року ми тестували різні гіпотези лідогенерації за кордоном, знайшли робочі інструменти та сконцентрувалися на них. Зізнаюся, не всі гіпотези спрацювали, як очікувалося, але деякі справді принесли відмінні результати. Наприклад, з LinkedIn ми отримали понад 20 угод лише за кілька місяців, звертаючись до потенційних лідів та партнерів в «холодну».
Для багатьох наших клієнтів стратегія 2022-го та наступного 2023 року — це теж стратегія виходу на зарубіжні ринки.Тому я очікую, що у тренді будуть всі інструменти, які допомагають українському бізнесу продавати свої товари за межами країни: Amazon, Etsy та інші майданчики.»
В 2022 році нам довелося скоротити витрати за багатьма напрямами, проте ми провели ребрендинг та створили новий корпоративний стиль. Ми трансформували процеси пошуку зарубіжних клієнтів, а вільні ресурси по можливості направили на допомогу українському бізнесу та інформаційній війні. Власне, саме так народилася ідея створення нашого «Штаба Digital-підтримки», де ми ділимося цікавими новинами, кейсами та порадами, а також безкоштовно консультуємо український бізнес з усіх питань діджитал-просування. Приєднуйтесь!
Чого ми чекаємо у 2023 році
Головне бажання у нас абсолютно таке ж, як і у будь-якого українця, — довгоочікувана перемога! І ми обов'язково переможемо, немає жодних сумнівів.
Якщо ж говорити про інші очікування та прогнози, можемо назвати наступні:
- Бізнес буде розвиватися швидше. Війна зміцнила його, навчила блискавично адаптуватися до найскладніших викликів. А коли бойові дії закінчаться, ми напевно побачимо надзвичайно масштабний розвиток українського бізнесу.
- В Україну прийде маса нових інвесторів. Ми вже зараз бачимо, як укладаються договори на будівництво та відновлення нашої країни після перемоги. Нас із вами чекає ще більше інвесторів та вливань іноземного капіталу. А це ще один найпотужніший поштовх для розвитку бізнесу. Попит на більшість товарів та послуг буде збільшуватися.
- Український бізнес продовжить активно виходити на зарубіжні ринки. Це дуже позитивний тренд, який допомагає бізнесу не просто зростати і розвиватися, а й залучати в Україну іноземний капітал.
Водночас ми розуміємо, що наша інфраструктура, особливо енергетика, буде відновлюватися довго. Навіть за найоптимістичнішими прогнозами аварійні та планові відключення світла не припиняться як мінімум до весни. Тому офлайн-бізнесу буде складніше. Зате онлайн-магазини будуть продавати і за себе, і за офлайн-конкурентів. А тому хочемо дати пораду: переходьте в онлайн. Необов'язково відразу створювати та просувати власний інтернет-магазин. Якщо бюджет обмежений, почніть із соцмереж та маркетплейсів — це цілком ефективно.
І ще кілька рекомендацій від фахівців Elit-Web на 2023 рік:
- Робіть ставку на якісний та корисний вміст
Ми рекомендуємо всім без винятку працювати над підвищенням якості контенту і самі активно працюємо в цьому напрямку. Зараз експертний вміст — це одна з основ нашої комунікаційної стратегії. Рекомендуємо вам надавати максимум корисної інформації своїм клієнтам.
- Використовуйте корисний або, що називається, соціальний підхід у просуванні
Завжди підходьте до маркетингу та продажу не з точки зору «що хотіли б отримати ми», а «що буде найбільш корисним та ефективним для нашого клієнта». В 2023 році соціальний підхід у маркетингу стане ще більш значним, ніж є сьогодні.
- Працюйте над обличчям бренду та демонструйте експертність
Намагайтеся залучати якомога більше експертів для маркетингових активностей, робіть їх амбасадорами бренду. Шукайте фахівців, готових брати участь у ваших івентах, давати інтерв'ю, записувати відео. Це не завжди просто, але ефект від таких дій дуже показовий.
- Розвивайте партнерські відносини
Український бізнес у 2022 році став надзвичайно згуртованим. З'явилися цікаві та зовсім несподівані колаборації, були збудовані нові партнерські зв'язки, про які ще рік тому ніхто особливо навіть не замислювався. Ми впевнені, що 2023 рік стане роком появи нових та зміцнення існуючих партнерських відносин. І це насправді дуже позитивний тренд!
Підсумки та невеликий подарунок для вас
Незважаючи на всі складнощі та виклики 2022 року, ми дивимося в наступний рік з оптимізмом. Український бізнес житиме та розвиватиметься. І в першу чергу — в інтернеті. Але у нас із вами попереду дійсно багато роботи, і доведеться докласти чимало зусиль, щоб разом стати краще.
Ну і насамкінець приємний бонус для тих, хто дочитав до цього моменту!
Команда Elit-Web готова допомогти вам стати успішнішими в 2023 році. Зв'яжіться з нами, і фахівці Elit-Web безкоштовно проаналізують ваш бізнес і підберуть оптимальні канали просування на 23-й рік, виходячи саме з ваших цілей та поточних реалій. Це менше, що ми можемо зробити, але з радістю допоможемо вам стати успішніше. Давайте зміцнювати українську економіку разом. Далі — більше!
Наші фахівці безкоштовно проведуть аналіз вашого поточного маркетингу, виявлять точки зростання та допоможуть розставити пріоритети у просуванні на наступний рік
Залишіть ваші контактні дані.
Будемо раді обговорити ваш проект!