0-800-759-750
Ми на зв'язку с 7:00 до 24:00
office@elit-web.ua

Маркетплейси - що це таке простими словами

Поділіться
Зміст

    Сьогодні поняття "маркетплейс" - на слуху. Сприяє цьому активний розвиток торгівлі у форматі он-лайн. Однак не все знає, що таке маркетплейс. Нерідко багато хто плутає це поняття з агрегатором, не знає особливостей даного торгового майданчика. Прояснимо ситуацію прямо зараз, розберемося у характерних відмінностях цих платформ, а також у їхніх можливостях для розвитку бізнесу.

    Що таке маркетплейс?

    Під цим поняттям мають на увазі електронні майданчики для торгівлі товарами чи послугами. Тобто маркетплейс – це свого роду посередник між продавцем та клієнтом.

    У цих платформ є певна схожість з гіпермаркетами. На одному сервісі знаходиться багато продавців, а покупці можуть вибирати товари, порівнювати та купувати їх у різних магазинах, не залишаючи меж майданчика.

    Основною метою ринкумісця є забезпечення взаємодії між покупцями та постачальниками. Зазвичай вони формують замовлення і займаються організацією доставки, лише приймають заявки і передають їх продавцю. Також маркетплейси наводять трафік для постачальників, відповідають за процеси аналітики та юзабіліті, забезпечують підтримку у маркетинговій галузі. Серед головних завдань таких сервісів можна відзначити допомогу у пошуку товарів чи послуг та збільшення обсягів продажу.

    Що таке маркетплейс

    Як працюють маркетплейси

    Кожен із існуючих на ринку сервісів характеризується певними нюансами та особливостями. Якщо говорити загалом, то принцип роботи маркетплейсу будується за таким ланцюжком:

    1. Продавці авторизуються на платформі.
    2. Складають картки товарів, додають до них фото, детальні описи.
    3. Привозять їх на складські комплекси маркетплейсу або ж на власні.
    4. Покупці шукають потрібну продукцію та оформлюють замовлення.
    5. Товар надсилають клієнтам.

    Розбираючись, як працюють маркетплейси, відзначимо принцип оплати їхніх послуг. Коли покупець замовляє товар через цю платформу, то переказує кошти на її рахунок. Майданчик стягує комісію із суми купівлі за свої послуги посередника. Решта грошей переказується на карту або рахунок продавця.

    Плюси та мінуси маркетплейсів

    Насамперед відзначимо переваги цих платформ:

    1. Допомагають із нуля починати продажі. На багатьох майданчиках можна обійтися навіть без сайту магазину. Щоб розпочати бізнес, достатньо бути оформленим як ТОВ чи ІП, пройти реєстрацію, закупити товар та запустити продаж.
    2. Можна заощадити на розробці та підтримці веб-сайту, запуску контекстної реклами, послуг програмістів, SEO та інших фахівців. Просування товарів на маркетплейс відбувається за рахунок інших інструментів - зниження ціни.
    3. Організують процес продажу майже під ключ. Від селерів потрібно лише завезти продукцію складу (якщо є свій, то робити це необов'язково), створити картки. Клопіт із зберігання, організації доставки маркетплейс бере на себе.
    4. Ці майданчики стабільно займають місце в топі видачі.
    5. Відкривають широкі можливості просування своїх клієнтів. Завдяки цим сервісам інтернет-магазини набувають популярності, отримують потік покупців, бренди стають впізнаваними.
    6. Існує можливість виходу на ринки інших країн. Наприклад, зробити це доступно через такі популярні міжнародні маркетплейси, як Amazon, AliExpress та ін.
    7. Реалізовано аналітика з продукції. Статистика відображається в особистому кабінеті.

    Незважаючи на низку вагомих переваг, маркетплейс – торговий майданчик, який характеризується і певними мінусами:

    1. У цій ніші є висока конкуренція. У топ платформи традиційно демонструються товари з найнижчими цінами. Щоб уникнути падіння позицій продукту, продавцю потрібно знижувати вартість, що невигідно.
    2. Аналогічна ситуація спостерігається і з рекламними акціями. Нерідко компанії, що реалізують продукцію, скаржаться, що без купівлі реклами, участі у спецпропозиціях товари не піднімаються у видачі.
    3. Необхідно детально вивчати вимоги платформ (від упаковки продукції для складів до розпоряджень щодо розміру та якості фотографії на картці). В іншому випадку аккаунт селера буде заблоковано.

    Вивчивши плюси та мінуси маркетплейсів, варто розібратися й у тому, чим вони відрізняються від інших торгових платформ. Розглянемо це питання нижче.

    Кейс із контекстної реклами: запуск послуги доставки продуктів TORBA.UA

    Відмінність маркетплейсу від інтернет-магазину

    Ці два поняття нерідко вважають тотожними. Однак така думка неправильна. Marketplace – це платформа, де можуть бути розміщені різні інтернет-магазини. Його призначення полягає в тому, щоб зробити купівлю/продаж швидкою та комфортною для покупців та продавців. Розвиток бізнесу цих майданчиках вимагає мінімум вкладень і дозволяє оперативно розширювати географію, оскільки сервіс перебирає функції прийому платежів та організації доставки.

    Інтернет-магазини – це сайти із товарами однієї компанії. Їх потрібно створювати, продумувати функціонал та дизайн, оскільки сайт є своєрідною візитною карткою. Щоб виділитися і натомість конкурентів, слід застосовувати різні підходи до оформлення, запускати роботи з просування. Усе це потребує витрат. Також з інтернет-магазином складно дається розширення географії продажів, до того ж, потрібно чуйно контролювати проведення платежів, відрахування податків і процес доставки.

    У чому різницю між маркетплейсом і агрегатором?

    На перший погляд здається, що ці майданчики мають багато спільного. Вони створюють простір для онлайн-торгівлі, тут можуть розвивати бізнес різні продавці, за що стягує платформу плату. Проте принцип їхньої роботи відрізняється:

    1. Маркетплейси надають доступ у розвиток продажів різним компаніям. Покупці замовляють товар безпосередньо на сервісі, не переходячи на інші платформи. Тут же, на сайті, вони платять за продукцію та обирають спосіб відправки/доставки.
    2. Агрегатори є свого роду каталогом, в якому об'єднані різні пропозиції від багатьох постачальників. На таких товарних майданчиках процеси купівлі та продажу здійснюються і поза самим сервісом. Клієнти можуть дізнатися відомості про товар, порівняти продукцію та ціни, але оформити замовлення можна на веб-сайті постачальника.

    Торгівля в інтернеті у наш час активно розвивається. Прогнозується також зростання популярності маркетплейсів. У довгостроковій перспективі ця модель має багато плюсів, оскільки вона пропонує різні рішення для монетизації. Агрегатор же заробляє здебільшого на рекламі та комісії.

    Ще відзначимо, що маркетплейс швидко адаптуються під вимоги сучасного ринку, конкурують з іншими галузевими гравцями, залучають нових постачальників. Ці якості і наділяють такі майданчики довгостроковою перспективою.

    У чому різниця між маркетплейсом і агрегатором

    Види маркетплейсів

    Ці послуги класифікуються за такими критеріями, як:

    • продукція;
    • охоплення відвідувачів;
    • бізнес модель.

    Розглянемо відмінності та види маркетплейсів більш детально.

    За особливостями продукції вони поділяються на 4 різновиди: товари, корисна інформація, інвестування та послуги.

    За показником охоплення ЦА виділяють 3 типи платформ:

    • вертикальні. Там покупці можуть знайти продукцію, що належить до однієї категорії, але від різних виробників;
    • горизонтальні. Тут товари пропонуються з різних ніш, але одного напряму;
    • Світові. Там представлена продукція багатьох продавців.

    В2В маркетплейси

    Також види маркетплейс розрізняються за типом моделі. Діляться вони на три різновиди:

    • В2В . Пропонують послуги та товари для бізнесу. До подібних маркетплейсів належать ті, що займаються обслуговуванням оптових покупок;
    • B2C . У разі продажу розраховані окремих покупців. За цією системою працюють Ozon, Amazon та ін;
    • C2C . Бізнес будується між приватними особами, причому як за гроші, так і за бартером. Подібний принцип реалізований на eBay, Ozon та ін.

    C2C Бізнес

    Щоб було зрозуміліше, як працюють маркетплейси, розглянемо кілька найвідоміших прикладів. Читайте нижче.

    Приклади маркетплейсів

    Приклади популярних маркетплейсів

    Дані торгові майданчики представлені у різноманітності як на вітчизняному ринку, так і на міжнародному. Як приклад розглянемо найпопулярніші послуги.

    Wildberries

    По праву вважається найпопулярнішим сервісом. Аудиторія біля «ягідного» майданчика – понад 40 млн. користувачів. Географія продажів поширюється і сусідні держави: Киргизію, Білорусь, Казахстан, Вірменію. Також Wildberries вийшла на ринки Європи та Америки.

    Працює сервіс за двома схемами: фулфілмент та FBS (коли продажі ведуться зі складів постачальників).

    Розміщуватись на маркетплейсах типу Wildberries вигідно. Серед його особливостей слід зазначити:

    • комісія варіюється в залежності від активності та категорії селера. Мінімальна ставка – 1%;
    • продавцям пропонується складська обробка, маркетинг, логістика;
    • виплати проводяться щотижня;
    • доступна опція зйомки товарів;
    • Доставка до клієнта або назад на склад коштує недорого.

    Але для Wildberries характерні деякі мінуси. По-перше, це можливі штрафи. По-друге, за зберігання на складах, куди товари приймаються за складною системою, стягується плата, за несправжні відгуки магазини блокуються (навіть у тому випадку, якщо це постаралися конкуренти). Також Wildberries нав'язує знижки своїм продавцям.

    AliExpress

    Це marketplace з Китаю. Почав свою історію у 2010 р., сьогодні працює у 230 країнах. Щомісяця його відвідує близько 200 млн. користувачів. AliExpress має лояльну комісію (до 8%), але для продавців діють досить серйозні вимоги, завдяки чому знижується ймовірність шахрайства.

    eBay

    Це "матір" всіх маркетплейсів. Створений був у 1995 році як сайт для колекціонерів та любителів рідкісних речей. Спочатку тут справді процвітали обмін та торгівля унікальними експонатами, сьогодні ж на eBay продаються різні товари та послуги.

    Сервіс зручний тим, що немає жорстких вимог. Продавцям надається можливість розмістити перші 50 оголошень безкоштовно, а за всі наступні стягується символічна плата – 50 центів.

    Приклади популярних маркетплейсів

    Ozon

    Це один із найстаріших маркетплейсів, заснований в 1998 р. На Ozon продаються різні товари, включаючи продукти і навіть квитки на поїзд або авіа.

    Комісія більшість категорій продукції становить 4–15% (залежить від категорії). Проводяться виплати 2 р/міс. Ozon також надає послуги зберігання та пакування товарів на своїх складах, доступна функція забору підготовлених посилок від постачальників.

    Uber

    Служба для виклику таксі виникла у 2009 році у Штатах, а у 2010 вийшла на міжнародний ринок. Сьогодні Uber – лідер у сфері послуг. Ця служба дозволяє визначати наявність вільних машин поблизу, працює у всьому світі (у більш ніж 450 країнах). Користувачі можуть відстежувати маршрути, оплачувати послуги прямо через програму на смартфоні.

    За аналогією з Uber з'явилися й інші подібні сервіси, на яких можна, наприклад, знайти няню, садівника, ветеринара та ін.

    Що найкраще продається на маркетплейс?

    Важливою умовою успішного бізнесу на таких платформах є правильно підібраний товар. Так, найбільш популярними категоріями вважаються:

    • предмети повсякденного попиту та першої необхідності;
    • fashion (одяг, взуття, аксесуари, сумки);
    • hand made;
    • предмети творчості, дозвілля, хобі;
    • електроніка та технічні прилади;
    • дрібниці для дому;
    • спортивна продукція;
    • дитячі товари;
    • пристрої для дистанційного навчання або роботи;
    • косметика та парфумерна продукція.

    Крім того, існують маркетплейс з продажу NFT-токенів – цифрових криптографічних сертифікатів. Вони підтверджують право користувача володіти тим чи іншим активом. Перш ніж розпочинати бізнес, рекомендуємо ознайомитися докладніше, що являє собою NFT: черговий тимчасовий хайп або нове слово в e-commerce .

    Що саме продавати, залежить від переваг та можливостей компанії. Однак у будь-якому випадку, плануючи розміщення на маркетплейсі, важливо грамотно вибрати товар. Потрібно враховувати його популярність, розуміти, які особливості допоможуть виділитися з натовпу і зацікавити споживачів.

    Як продавати товари на маркетплейс?

    Насамперед потрібно зареєструвати свій бізнес, потім – магазин на платформі, а потім треба заповнити картки з товарами.

    Також потрібно приєднатися до оферти маркетплейсу. Внести до неї зміни неможливо, тож залишиться лише ухвалити рішення.

    Продавати на маркетплейсах можна оптом та в роздріб (залежно від типу бізнесу). Однак у будь-якому випадку важливо уточнити, якою на майданчику передбачено оплату за доступ. Розміщення на маркетплейс вимагає створення особистого кабінету, з якого можна керувати процесом продажів. При реєстрації потрібно уважно заповнювати інформацію про компанію, переваги для клієнтів.

    Як заробити на маркетплейсі

    Як заробити на маркетплейсі?

    Отримати прибуток від бізнесу на цьому майданчику можна завдяки грамотному підходу. Насамперед потрібно вирішити, з чим розміщуватись на маркетплейсах. Для цього важливо проаналізувати поточні потреби покупців та ринку. Нема рації пропонувати неактуальні товари. А ось на тих, які потрібні, можна добре заробити. Наприклад, з 2020 року ходовими стали предмети гігієни: маски, рукавички та ін.

    Але на тлі активного попиту дуже швидко може спостерігатись пересичення ринку пропозиціями. Відповідно прибуток від таких товарів отримати не вдасться. Перед продавцем стоїть серйозніше завдання – передбачити, який продукт незабаром стане затребуваним, щоб бути одним із перших у ніші. У такому разі ще можна встигнути до максимального попиту закупити товари за найкращими цінами, що дозволить отримати добрий дохід.

    Одразу зазначимо ще один нюанс: заробити на маркетплейсі без вкладень коштів не вдасться. У будь-якому випадку будуть потрібні гроші на те, щоб закупити товар, оплатити його зберігання на складі, упаковку, маркування та підготовку до доставки.

    Висновки

    У статті ми детально розглянули, що таке маркетплейс, розібралися у характерних відмінностях таких сайтів та можливостях заробітку на них. Як бачите, нічого складного у цьому завдання немає. Торгівля на маркетплейсах за своїм принципом не дуже відрізняється від продажу на інших сайтах.

    Однак такі платформи все ж таки характеризуються певними нюансами, тому, перш ніж на них виходити, слід детально розібратися в умовах для селлерів та їх принципі роботи.

    У Вас залишились запитання?
    Наші експерти готові відповісти на них.
    Залишіть ваші контактні дані.
    Будемо раді обговорити ваш проект!
    Отримати консультацію
    Наш менеджер зв'яжеться з Вами найближчим часом