Юзабіліті сайту – це показник того, наскільки сайт зручний та простий у використанні.
Ви, швидше за все, щодня взаємодієте з десятками вебресурсів. І напевно помічали, що одні з них інтуїтивні та зрозумілі для взаємодії, а інші, навпаки, викликають лише незручність і нерозуміння, як виконати ту чи іншу дію. Це і є юзабіліті!
Отже, наша сьогоднішня тема – юзабіліті аналіз сайту, його специфіка та актуальність проведення. Якщо ви прямо зараз замовляєте розробку власного вебресурсу або займаєтесь його оптимізацією, наступна інформація – для вас!
Що таке юзабіліті-аудит сайту?
Юзабіліті аудит сайту — це комплексна перевірка вебресурсу за показниками, що впливають на його конверсію. Зокрема, це аналіз на простоту та зручність взаємодії.
У процесі аналізу юзабіліті проводиться перевірка функціональних елементів на сайті, а також його сторінок загалом. А за результатами цього аналізу формується відповідний звіт у вигляді беклогу, в якому описані всі виявлені проблеми та недопрацювання, а також список рекомендацій для їх виправлення.
Цілі і завдання проведення аудиту юзабіліті
Існує кілька основних цілей і завдань, які переслідує юзабіліті аудит:
- Пошук помилок, багів та недопрацювань. Є просто маса елементів інтерфейсу, які, якщо будуть працювати не так, як потрібно, сильно погіршать користувальницький досвід. Наприклад, Email-адреса неклікабельна, а номер телефону неактивний. Це створює зайві незручності для користувача, і через подібні баги він може піти до конкурентів.
- Виявлення причин відтоку трафіку. Погане юзабіліті цілком може стати причиною стрімкого відтоку користувачів. Особливо якщо їм доступні альтернативи з більш дружнім та зручним інтерфейсом. Тому якщо після глобального редизайну ви раптом помітили, що трафік різко впав, цілком можливо, що проблема криється саме у юзабіліті.
- Аналіз та покращення контенту на сайті. Аудит допомагає визначити, наскільки зрозуміло та зручно представлений контент на сайті, і запропонує заходи для його покращення. Нерідко буває так, що сам контент досить якісний, але через поганий дизайн користувачеві просто незручно його сприймати та взаємодіяти. Наприклад, використані не дуже читабельні шрифти або вони губляться на занадто строкатому фоні. Аудит юзабіліті допомагає це виявити і виправити.
- Оптимізація інтерфейсу. Аудит дозволяє виявити проблеми на сайті, які можуть відштовхувати користувачів, знижуючи в результаті конверсію на сайт, і запропонувати заходи для їх вирішення. Ви напевно стикалися з сайтами, що мають недружній до користувача інтерфейс. Погодьтеся, що такий сайт зазвичай хочеться якнайшвидше закрити і не повертатися.
- Підвищення конкурентоспроможності сайту. Між двома комерційними сайтами, які пропонують ідентичний товар або обслуговування, користувач напевно вибере той, яким банально простіше та зручніше користуватися, котрий не ускладнює завдання, а допомагає вирішити його. Робота над юзабіліті сайту – це важлива складова підвищення конкурентоспроможності вебресурсу та бізнесу в цілому.
Якщо узагальнити все вищесказане, то аудит сайту на юзабіліті переслідує одну ключову мету — збільшити конверсію. А решта цілей і завдань – це вже складові ланки основного ланцюжка.
Кому та в яких випадках потрібен аудит юзабіліті сайту
За великим рахунком аудит потрібний всім сайтам. І це неодноразова процедура, а така, яку необхідно проводити іноді для підтримки конкурентоспроможності. Однак є ситуації, які вимагають якнайшвидшого проведення аудиту юзабіліті:
- Кількість конверсій суттєво знизилася, але це не пов'язано з об'єктивними факторами, такими як сезонність.
- Користувачі здебільшого не доходять до фінального етапу воронки продаж, а йдуть з сайту на якомусь із попередніх етапів. Ймовірно, існує проблема, що заважає виконати цільову дію.
- Високий показник відмов. Якщо він не просто високий, а й продовжує збільшуватись, можливо, проблеми саме у юзабіліті.
- На вашому сайті є застарілі або відверто зайві елементи. Аудит допомагає їх виявити та переконатися, що їх можна видалити або замінити на щось інше.
Та й взагалі, якщо ви давно не аналізували юзабіліті свого сайту, рекомендуємо це зробити як мінімум у «профілактичних» цілях. Частково ви можете зробити аналіз навіть самостійно. Знайдіть в інтернеті приклад юзабіліті аудиту сайту і постарайтеся його повторити на своєму ресурсі. Це може виявитися дуже корисним кроком.
Різновиди аудиту юзабіліті сайту
Існує кілька популярних видів аудиту юзабіліті, які можна використовувати для отримання об'єктивної оцінки:
- Експертна перевірка. Процедура аудиту проводиться експертом або групою експертів, які добре орієнтуються у темі, можуть дати експертну оцінку та рекомендації.
- Користувальницьке тестування. Це тип аудиту зручності використання, при якому набираються реальні користувачі для тестування сайту та надання відгуків про свій досвід. Це можна зробити за допомогою очного або віддаленого тестування, а також модерованого або немодерованого тестування.
- Огляд аналітики. У даному випадку вивчаються аналітичні дані сайту для виявлення його областей, які можуть спричинити певні труднощі взаємодії у користувачів.
- Огляд контенту. Підвид аудиту юзабіліті, сконцентрований в першу чергу на вмісті – його актуальності, лаконічності та візуальній привабливості оформлення.
- Перевірка доступності. Цей різновид аудиту орієнтований на зручність використання як для звичайних користувачів, так і відвідувачів з обмеженими можливостями. Сайт має бути доступним для всіх!
У кожного типу юзабіліті-аудиту є свої переваги та межі, і ваше завдання – вибрати той тип, який найкраще відповідає цілям та потребам.
Які аспекти сайту оцінюються під час проведення аудиту юзабіліті
Тепер давайте розглянемо, як оцінити юзабіліті сайту і на які його складники необхідно звертати особливу увагу. Ми виділяємо шість ключових параметрів.
Технічні аспекти
Це, мабуть, найбільш значуща складова аудиту сайту. Фахівці оцінюють низку технічних деталей:
- валідність коду HTML, CSS та JavaScript;
- швидкість завантаження сторінок сайту;
- відповіді сервера та наявність помилок;
- якість мобільної версії сайту;
- наявність діючого SSL-сертифіката.
І це далеко не весь перелік. Залежно від того, яка методика аналізу застосовується, можуть оцінюватись й інші технічні параметри сайту.
Зміст
Зміст має велике значення. Саме він багато в чому впливає на прийняття клієнтом рішення при скоєнні тої або іншої дії. А проблеми юзабіліті щодо контенту можуть сильно погіршити конверсію сайту. Тому аудит змісту/контенту обов'язковий. Ось його базові параметри, яким потрібно слідувати:
- заголовки чіткі та змістовні, з відповідними тегами;
- стиль спрямований саме на цільову аудиторію;
- текст добре читається та коректно відформатований;
- контент виконаний в єдиному стилі і нічого не вибивається;
- анкорні посилання виділено відповідним (скрізь однаковим) кольором;
- мету кожної сторінки чітко визначено.
Над якістю контенту та його оформленням потрібно працювати особливо ретельно. І в майбутньому, ймовірно, доведеться ще не раз його удосконалювати.
Навігація
Зручна та інтуїтивна навігація сайту складається з безлічі елементів:
- «хлібні крихти»;
- людинозрозумілі (читабельні) URL;
- відсутність битих та некоректних посилань;
- наявність функції пошуку на сайті;
- відсутність занадто великої кількості пунктів меню.
В ідеалі навігація має бути такою, щоб користувач при переході на сайт міг дістатися потрібного йому розділу не більше ніж у три кліки. Якщо потрібно більше кліків/дій, навігацію необхідно спрощувати.
Дизайн
Дизайн грає просто колосальну роль як юзабіліті. Він повинен відповідати низці обов'язкових параметрів:
- поєднання колірних рішень та стилістики сайту з тематикою;
- зручність сприйняття та читання тексту;
- єдність стилю на всіх сторінках сайту;
- правильне розміщення акцентів;
- звичне використання кнопок, форм та інших елементів;
- адаптивність під різні пристрої.
Часто причина низької конверсії як раз і ховається за неопрацьованим дизайном. Плюс не забувайте, що тренди вебдизайну постійно змінюються. А значить, вам ще доведеться неодноразово змінювати стилістику сайту.
Елементи, що впливають на конверсію
Такі елементи допомагають користувачу вчинити цільову дію. Вони мають бути помітними і зрозумілими. До них відносяться:
- кнопки «Замовити», «Купити», «Підписатися» та інші;
- форми запиту та зворотного зв'язку;
- кошик;
- спливаючі вікна;
- віджети, в тому числі віджет зворотного зв'язку зі статусом оператора «Онлайн» та «Офлайн»;
- картки товарів та інше.
При цьому дуже важливо, щоб таких конверсійних елементів не було занадто багато. Інакше вони будуть викликати лише роздратування, і користувачі просто підуть з сайту.
Ідентифікація компанії та контактна інформація
Інформація про компанію підвищує рівень довіри до неї та закриває ряд заперечень потенційних клієнтів. Як мінімум на вашому сайті повинні бути такі елементи ідентифікації та контактні дані:
- логотип та фавікон;
- клікабельний номер телефону;
- посилання на соцмережі;
- сторінка «Про компанію»;
- розділи з відгуками та FAQ.
З чого складається аудит юзабіліті?
Аудит юзабіліті — це комплексне різнобічне дослідження. Безсумнівно, в першу чергу оцінюється, наскільки комфортно та зрозуміло користувачеві взаємодіяти з вашим ресурсом. Але все ж таки йдеться не тільки про те, щоб поставити позначку «зручно / незручно». Дуже важливо розглянути різні параметри, знайти слабкі місця та внести зміни.
Для цього фахівці оцінюють:
- наскільки зовнішній вигляд сайту відповідає сучасним стандартам та очікуванням аудиторії. Водночас увагу приділяють не тільки загальному візуальному стилю, а й тому, як оформлені хедер (шапка сайту) та футер (підвал);
- чи просто користувачеві потрапити до ключових розділів (каталог, контакти, інформація про компанію й інші). Аналізу підлягає структура як основного, так і додаткового меню;
- наскільки сайт допомагає користувачеві досягти його мети;
- читабельність текстів і релевантність зображень.
В процесі роботи дуже важливо використовувати дані Google Analytics та інших сервісів. Вони допомагають зрозуміти, які сторінки користувачі найчастіше відвідують, де вони затримуються, а з яких розділів йдуть, а також які елементи вебресурсу залишаються без уваги. Усе це дає змогу виявити вузькі місця та попрацювати над їхнім поліпшенням.
Кроки для проведення аудиту юзабіліті на сайті (чекліст)
Перед тим як приступати до поліпшення юзабіліті сайту, важливо сформувати чіткий план дій. Оцінка зручності використання вебресурсу вимагає системного підходу, оскільки важливо нічого не упустити та врахувати всі можливі способи взаємодії користувача з сайтом. У нашій компанії ми спираємося на покроковий чекліст, який пропонуємо вашій увазі.
Визначення цілей
Насамперед ми уточнюємо, що саме ви хочете досягти, коли запускаєте сайт або готуєтеся оптимізувати свій проєкт. Для одних важливо підвищити продажі, а для інших — скоротити кількість відмов чи покращити поведінкові показники. Чітке розуміння цілей проєкту дає змогу зосередитися на тому, що дійсно важливо.
Вибір інструментів для аналізу
На цьому етапі підбираємо відповідні інструменти: визначаємо теплові карти, підключаємо вебаналітику та встановлюємо плагіни. Правильний підбір інструментів допомагає побачити проблему та зрозуміти її суть.
Аналіз цільової аудиторії
Щоб сайт був зручним, важливо розуміти, хто ваш користувач. Одними з важливих показників можуть бути вік, цілі відвідування, зайнятість і рівень цифрової грамотності. Ми аналізуємо поведінку різних сегментів аудиторії та виявляємо точки можливих труднощів. Також визначаємо, де клієнту буде складно переміщатися по вашому сайту або знаходити потрібну інформацію на ньому.
Вивчення конкурентів
Це ще один важливий етап роботи. Порівняння з прямими конкурентами допомагає побачити, які практики ефективні у вашій ніші. Ми вивчаємо вдалі рішення та визначаємо слабкі місця, щоб зробити ваш сайт кращим.
Визначення та фіксація проблем
На цьому етапі ми документуємо всі знайдені UX-проблеми. Це можуть бути заплутана навігація, повільна швидкість завантаження сторінок, зайві кроки на шляху до мети, відсутність кнопок швидкого замовлення та багато іншого. Усі виявлені проблеми та наші пропозиції фіксуються у вигляді наочного звіту.
Пріоритизація завдань
Насправді під час аудиту може бути виявлений великий список недоліків. Але не всі проблеми однаково впливають на результат. Тому на цьому етапі ми спілкуємося з клієнтами, разом із ними розставляємо пріоритети та визначаємо, над чим належить попрацювати насамперед. Ми підказуємо, які зміни більше впливають на конверсію та користувацький досвід, щоб ви могли почати з найважливішого.
Повторний аудит юзабіліті
Після внесення змін ми завжди проводимо повторну перевірку, щоб переконатися, що покращення дійсно працюють. Це допомагає розвивати проєкт далі та знаходити нові точки зростання.
Отримайте експертну допомогу для підвищення зручності використання вашого вебресурсу!

Додаткові сервіси для перевірки юзабіліті сайту
Якщо попередні кроки не дали бажаних результатів, є інші варіанти, як зробити юзабіліті аудит сайту. Розглянемо кілька найпоширеніших сервісів для цих цілей.
1. Maze
Це платформа для користувальницького тестування та досліджень, яка дозволяє тестувати прототипи та сайти, що вже працюють. Ви можете налаштувати тести для вимірювання зручності використання, задоволеності користувачів та виконання завдань, що стоять перед сайтом. Взагалі Maze – це куди більш функціональний майданчик для вирішення різних завдань щодо покращення та оптимізації сайтів. Є безкоштовний тарифний план, нехай і з обмеженнями. Провести з його допомогою аудит юзабіліті цілком реально.
2. Five Second Test
Це досить цікавий формат, за допомогою якого можна виконати експрес-оцінку юзабіліті сайту, ґрунтуючись на 5-секундному враженні про його дизайн. Суть у тому, що оцінюють сайт живі користувачі, у яких є всього п'ять секунд, щоб сформувати свою думку і потім відповісти на низку питань: «Яка мета сторінки?», «Які основні елементи ви запам'ятали?», «Як ви вважаєте, хто є цільовою аудиторією сайту?» і так далі. Ви можете зібрати групу людей та провести аналогічний тест самостійно, але Five Second Test спрощує це завдання.
3. WordPress плагіни
WordPress, крім іншого, хороший тим, що підтримує найрізноманітніші плагіни, що дозволяють спростити та автоматизувати безліч завдань. В тому числі юзабіліті аналіз. Відмінний приклад – плагін Heatmap for WordPress, за допомогою якого можна побачити теплову карту сторінки. Плагін відстежує рух курсора користувачів і тим самим дозволяє зрозуміти, де ті концентрують найбільше уваги та з якими елементами сторінки частіше взаємодіють. Heatmap for WordPress не «ускладнює» сайт і надає безкоштовний тарифний план.
4. Оцінювання швидкості завантаження сторінок
Ми у своїх публікаціях вже неодноразово говорили про те, наскільки є важливою швидкість завантаження сайту не тільки з погляду юзабіліті, але й ранжування пошуковими алгоритмами. В ідеалі сайт повинен завантажуватись за 1–3 секунди. Чим швидше — тим краще.
Перевірити швидкість завантаження можна за допомогою Google PageSpeed Insights, який не тільки надасть вам відповідну інформацію, але і купу корисних рекомендацій, як можна прискорити завантаження.
Переваги роботи з нами
У нашій компанії ми ставимо собі за мету стати партнером для своїх клієнтів, тому зацікавлені, щоб ви отримали високий результат.
У своїй роботі ми починаємо з головного — ваших бізнес-цілей. Під час аналізу шукаємо не абстрактні помилки, а реальні точки зростання, які допоможуть підвищити конверсію, поліпшити користувацький досвід і в підсумку сприяють збільшенню доходу. Усі наші рекомендації практичні, обґрунтовані та спрямовані на досягнення конкретних результатів.
Наша команда — це спеціалісти з великим досвідом UX-аудитів у різних нішах. Ми знаємо, які рішення дійсно працюють, і застосовуємо перевірені методики, адаптовані під специфіку вашого бізнесу.
Підсумком аудиту юзабіліті, який проводять наші спеціалісти, є докладний і зрозумілий звіт, у якому чітко виділені рекомендації. Навіть якщо ви далекі від веброзробки та процесу оптимізації сайту, не хвилюйтеся — ми все пояснюємо простими словами та готові відповідати на будь-які ваші запитання.
І мабуть, найважливіша особливість нашого підходу полягає в тому, що ми не працюємо за шаблонами. Кожен сайт, як і кожен бізнес, має свої особливості. Саме тому ми підбираємо рішення під конкретне завдання, щоб ви отримали максимум користі.
Наші проєкти
Думка експерта
Для нас юзабіліті-аудит — це комплексний аналіз, що дозволяє усунути бар'єри на шляху користувача. У своїй роботі ми не раз переконувалися, що необхідно спиратися на реальні дані та вивчати те, як реагують користувачі на зміни. Ми намагаємося не просто оцінити сайт за чеклістом, а й спостерігаємо, як поводяться відвідувачі, як вони користуються тими чи іншими кнопками, де стикаються з труднощами в пошуку інформації. Це дає змогу в перспективі знайти точки зростання проєкту та підвищити конверсію. Усі дії з опрацювання параметрів юзабіліті безпосередньо впливають на збільшення лояльності аудиторії, а це, своєю чергою, зміцнює позиції бренду в онлайн-середовищі.
Юзабіліті-аналіз сайту — ціна у 2025 році
Тип сайту |
Вартість SEO-аудиту |
Односторінковий сайт |
Від $300 |
Вебпортал або корпоративний ресурс |
Від $500 |
Інтернет-магазин |
Від $700 |
Новинний чи інший великий інтернет-портал |
Від $900 |
Висновки
Отже, ми з вами розібралися, що таке юзабіліті аудит сайту, як і для чого він проводиться, як його спростити і яких результатів дозволяє досягти в майбутньому.
Насамкінець хочемо сказати, що аудит юзабіліті – одна з важливих складових комерційного успіху сайту. Він допомагає виявити елементи, які можуть бути занадто заплутаними і складними для користувача, незручними у навігації та недружніми до відвідувача. А виправивши ці елементи, ви зможете покращити не тільки користувальницький досвід, а й конверсію.
Обов'язково проводьте тестування юзабіліті сайту. Вдосконалюйте його, виправляйте допущені помилки, цікавтеся думкою самих користувачів і приймайте зважені рішення, якщо плануєте змінювати структуру, наповнення вашого сайту.
FAQ
Що таке аналіз юзабіліті сайту?
Аналіз юзабіліті сайту — це комплексна процедура перевірки сайту на зручність та простоту взаємодії з ним, а також, як результат, аналіз факторів, що впливають на конверсію інтернет-ресурсу.
Що входить в юзабіліті аудит сайту?
Аудит юзабіліті складається з кількох обов'язкових кроків: визначення цілей, вибір інструментів для аналізу, вивчення конкурентів, виявлення проблем та складання гіпотез, пріоритезація завдань та повторний аудит юзабіліті. У деяких випадках алгоритм може бути змінено.
Як аналізувати юзабіліті сайту?
Фахівці оцінюють технічні аспекти сайту, його зміст, зручність навігації, якість опрацювання дизайну та зокрема елементів, що впливають на конверсію. Це завжди комплексне завдання, яке потребує ретельного підходу і не любить поспіху. Тому що ранні версії дизайну сайтів у більшості випадків не відрізняються якісним опрацюванням юзабіліті та потребують удосконалення.
Залишіть ваші контактні дані.
Будемо раді обговорити ваш проект!