Цифрові технології стали невіддільною частиною життя сучасної людини. Не дарма Білл Гейтс говорив: «Якщо вас немає в інтернеті, значить, вас немає в бізнесі». Це чиста правда! Digital маркетинг — це одна з головних рушійних сил бізнесу у XXI столітті. І можна навіть не сумніватися, що надалі його роль буде тільки посилюватися.
У сьогоднішній статті ми хочемо детально розповісти про те, що таке digital-маркетинг, історію його становлення, які інструменти варто використовувати сучасному бізнесу та яких результатів це дозволяє досягти. Якщо ви тільки починаєте розбиратися в питанні або вже працюєте в цьому напрямку, ця інформація — для вас!
Що таке діджитал-маркетинг
Діджитал-маркетинг — це поєднання різних тактик з просування послуг і товарів та взаємодії з клієнтами в цифровому середовищі.
І тут може з'явитися деяка плутанина. Багато маркетологів-новачків пов'язують його виключно з інтернет-каналами реклами та продажів. Насправді це помилка. Диджитал-маркетинг — це рекламні оголошення на телебаченні та радіо, SMS-розсилки й навіть білборд-маркетинг. Тобто це різні поняття, хоча вони й часто перетинаються.
Наскільки ж важливий цей канал в принципі?
Дивіться! Розповімо на прикладі: за результатами маркетингового дослідження Think with Google, тільки у 2021 році сфера e-сommerce у світі зросла на 30%. Онлайн-контент із кожним роком стає все доступнішим. А споживачі все частіше вивчають інформацію про товар, послугу або бренд в інтернеті, перш ніж щось придбати або замовити.
Присутність компанії в цифровому середовищі й активна розкрутка тут же — запорука залучення нової аудиторії та збільшення її лояльності. Крім того, бізнес отримує можливість збирати й аналізувати дані про результати, щоб коригувати маркетингову стратегію, підвищуючи її ефективність.
Історія digital маркетингу
Що таке digital marketing? Сьогодні ми можемо спостерігати, як за 20 років з'явився, виріс та поступово виходить на перші позиції в продажах новий напрямок у маркетингу. Сам термін «диджитал маркетинг» уперше з'явився у 90-х роках ХХ століття. Причому виник він ще до того, як з'явився Google!
Пропонуємо до вашої уваги історію діджитал маркетингу в датах.
Цифрова ера почалася з появи інтернету та розвитку платформи Web 1.0, яка давала можливість користувачам знаходити потрібну інформацію, але не дозволяла нею ділитися. Про можливості Всесвітньої мережі заговорили в 1994 році після появи інтерактивних банерів.
Запуск Yahoo у 1994 р. викликав масові зміни у просторі цифрового маркетингу, коли компанії почали оптимізувати сайти, щоб підвищити свої рейтинги у пошукових системах. Далі інтернет пережив народження ще кількох пошукових систем, серед яких сьогодні найпопулярнішим став Google. У 2006 р. спостерігався перший різкий стрибок трафіку у світі цифрового маркетингу, коли з пошукових систем він зріс приблизно до 6,4 мільярдів запитів за один місяць.
Потім прийшов Web 2.0, де люди стали активнішими учасниками взаємодії в інтернеті. В результаті обсяги інформаційних потоків, включаючи канали, що використовуються цифровими маркетологами, збільшились у рази.
Почали з'являтися соціальні мережі. MySpace була першою, за якою незабаром прийшов Facebook. Багато компаній зрозуміли, що ці платформи відкривають нові можливості для розкрутки продуктів і брендів. Це ознаменувало початок чергової ери.
Файл cookie став ще однією важливою віхою в індустрії цифрового маркетингу. Рекламодавці почали шукати способи отримати вигоду з молодої технології. Одним із таких методів було відстеження звичок користувачів, щоб адаптувати рекламні акції та маркетингові матеріали до їхніх уподобань. Використання файлів cookie з роками змінилося. Сьогодні вони закодовані таким чином, щоб допомогти маркетологам різними способами збирати дані користувача.
Цифровий маркетинг — це один із найбільш популярних інструментів сьогодні. Від штучного інтелекту до використання соцмереж для обслуговування клієнтів, аналізу даних і багатомовного SEO — 20-ті роки XXI століття характеризуються великими інноваціями в онлайн-сфері. Величезна різноманітність і швидкість цифрових технологій можуть здатися заплутаними, особливо якщо ви знайомитеся з ними самостійно.
Канали
Цифровий маркетинг — це дійсно велика різноманітність точок дотику цільової аудиторії з брендом і його контентом. Але важливо розуміти, що кожна з них має свої переваги та недоліки. І не всі вони універсальні. Щось краще працює для B2B-сегмента, а щось — для B2C. Десь найефективніше рішення — запустити комплексне SEO, а десь — контекстну рекламу або email-розсилку.
Зовсім необов'язково використовувати відразу всі доступні інструменти маркетингу. Якраз навпаки, іноді краще скоротити їхню кількість до двох-трьох, уникнувши невиправданої перевитрати бюджету.
Але що ж це за канали?
Що таке digital-канали
Існує велика кількість каналів в диджитал-середовищі. Основні з них:
- соціальні мережі;
- вебсайт;
- мобільні застосунки;
- цифрове телебачення;
- інтерактивні екрани;
- digital-гаджети;
- POS-термінали;
- PlayStation, XBox та інші ігрові консолі.
Основну роль у виборі підхожого каналу відіграє комунікаційна стратегія компанії.
SEO маркетинг
Пошукова оптимізація є технічно маркетинговим інструментом, а не самостійною формою маркетингу. Вважається, що це — мистецтво та наука про те, як зробити вебсторінки привабливими для пошукових систем.
Процес вимагає аналізу й оцінки різних факторів, що сприяють досягненню максимального рейтингу. Сьогодні найважливішими елементами, які слід враховувати під час оптимізації сайту, є:
- якість контенту;
- рівень залучення користувачів;
- мобільність;
- кількість та якість зовнішніх посилань.
Отримати мультиканальну стратегію просування в Інтернеті
Стратегічне використання цих факторів перетворює пошукову оптимізацію на науку, а пов'язана з цим непередбачуваність — на мистецтво.
Складність СЕО полягає в тому, що Google часто оновлює свої алгоритми, тому необхідно уважно стежити за всіма показниками сайту та вносити відповідні корективи до своєї стратегії.
Email-маркетинг
Багато хто сильно недооцінює email-маркетинг як канал просування, називаючи його застарілим інструментом. Насправді це не так. Електронні розсилки — це все ще відмінний спосіб комунікації з цільовою аудиторією та хороший інструмент для донесення до неї потрібної інформації.
Варіантів використання маса:
- інформаційні розсилки підписникам блогу;
- вітальні листи новим клієнтам;
- інформування про акції та спецпропозиції;
- поради, лайфхаки, цікаві факти й інша корисна інформація.
Звичайно ж, це добре працює тільки за наявності у вас бази email-адрес потенційно зацікавленої аудиторії. А ось спроби залучати холодну аудиторію можуть дати абсолютно протилежний ефект. Тому email-маркетинг вимагає максимально раціонального підходу.
PPC (з оплатою за клік)
Це важливий елемент диджитал-маркетингу, головна перевага якого — швидкий ефект. Рекламні оголошення демонструються користувачам безпосередньо на сторінці з результатами пошуку. Тобто в такий спосіб можна без пошукової оптимізації бути в топі видачі за релевантними ключовими запитами.
Цей інструмент використовується не тільки в пошуку, але також у Facebook й Instagram. І це теж перспективний напрямок для тих, хто хоче охопити велику аудиторію, заявити про себе, привернути увагу до нового продукту та наростити кількість лояльних користувачів.
Контент-маркетинг
Розкрутка за допомогою різних видів контенту дозволяє інформувати потенційних клієнтів про ваш бренд і пропозиції, підкреслювати ваші переваги, підвищувати впізнаваність та актуальність бренду в очах аудиторії.
Серед основних інструментів можемо назвати такі:
- публікації у блогах — інформативні, рекламні й SEO-статті, які одночасно збільшують авторитет компанії в очах споживача, дають корисні знання та сприяють органічному просуванню в Мережі;
- електронні книги, інструкції, чеклісти тощо — корисний контент, покликаний навчати користувачів чомусь новому, доносити до них корисну інформацію, ділитися кейсами з використання вашого продукту, інше;
- Інфографіка — місткий та інформативний контент, за допомогою якого можна максимально стисло й наочно донести певну інформацію до користувача;
- навчальні відео, подкасти та інше — різні формати аудіовізуального контенту, що відзначаються більшою наочністю та зручністю сприйняття.
Важлива порада з контент-маркетингу: не робіть його відверто рекламним. Інакше він буде погано сприйнятий не тільки користувачами, але й пошуковими алгоритмами. Продавального контенту повинно бути не більше ніж 20-30%. Решта — інформативний і розважальний.
SMM-маркетинг
Соціальні мережі — вкрай ефективні інструменти, доступні кожному. Це зручні платформи не тільки для рекламування товарів і послуг, а й для безпосередньої комунікації з цільовою аудиторією. Жоден сайт не дасть вам такого самого фідбеку, як сторінка у Facebook або в Instagram. Тому присутність вашого бізнесу в соціальних мережах — обов'язкова!
Водночас SMM-маркетинг забезпечує кілька менш очевидних переваг:
- дуже точне визначення вашої цільової аудиторії. Саме в соцмережах можна детально вивчити параметри вашої ЦА: стать, вік, рівень доходу, місце проживання, список інтересів тощо. А це, зі свого боку, дозволяє гнучко налаштовувати таргетинг й отримувати більше профіту з таргетованої реклами;
- комплексний аналіз даних та оптимізація витрат на рекламу. Рекламні кабінети в популярних соцмережах надають вичерпну статистику з кожної рекламної кампанії та з кожної активності. Отже, ви можете проводити детальний аналіз, коригувати стратегію, удосконалювати креативи й досягати кращих результатів за меншого бюджету.
Однак все це працює лише в тому випадку, якщо SMM-просуванням займаються досвідчені фахівці. Ви, звичайно ж, можете взяти на себе частину завдань. Але якщо ви не впевнені, як працюють ті чи інші інструменти діджитал маркетингу, краще звертайтеся до експертів!
Партнерський маркетинг
Цей напрямок прийшов до інтернету з офлайну. Практика показує, що взаємодопомога в інформаційному плані є вигідною для обох партнерів. Affiliate-маркетинг ґрунтується на тому, що ви отримуєте комісію за розповідь на своєму сайті (YouTube-каналі, обліковому записі в соціальній мережі) про товари або послуги, які пропонуються вашими партнерами.
Створення кампанії з використанням лідерів думок, які мають велику кількість підписників / власних клієнтів, може стати дуже ефективною формою розширення охоплення. Пошук таких авторів контенту виведе цифрову кампанію на новий рівень.
Вхідний маркетинг
Це стратегія, яка використовує можливості digital-маркетингу для того, щоб залучити клієнтів і стати для них корисним.
Вихідні тактики спрямовані на те, щоб продемонструвати інформацію якомога більшій кількості людей в онлайн-просторі, незалежно від того, чи вона актуальна, чи подобається людям. Наприклад, яскраві рекламні банери, видимі у верхній частині багатьох сайтів, намагаються запропонувати продукт, розповісти про акції людям, які не завжди готові скористатися пропозицією.
Маркетологи, які впроваджують тактики маркетингу, використовують онлайн-контент для залучення цільових клієнтів на сайт, надаючи людям корисну інформацію. Одним із найпростіших і найпотужніших активів є блог. З його допомогою можна побудувати тривалі стосунки зі споживачами. Йдеться про те, щоб цінувати своїх читачів, давати можливість досягати цілей на будь-якому етапі взаємодії з вами. Коли ваші клієнти процвітають, ви розвиваєтеся разом з ними.
Про те, хто такий інтернет-маркетолог, ми вже розповідали.
Мобільний маркетинг
Це комплекс маркетингових заходів, спрямованих на залучення цільової аудиторії за допомогою носимих гаджетів: через мобільні версії сайтів, SMS-повідомлення, соцмережі, застосунки, ігри тощо.
Ми рекомендуємо приділяти особливу увагу цьому напрямку, оскільки частка мобільного трафіку з кожним роком збільшується. А в розробленні сайтів уже не перший рік використовується принцип mobile-first. Уже сьогодні понад 50% усього трафіку у світі — саме мобільний.
Ось лише деякі основні складові mobile-маркетингу:
- адаптація сайту для мобільних пристроїв;
- створення email-розсилок з адаптивним дизайном;
- розроблення та вдосконалення власних мобільних додатків.
Важливість mobile-маркетингу в майбутньому буде збільшуватися. Тому, якщо ви з якоїсь причини все ще ігноруєте цей напрямок, саме час це виправити.
Відеомаркетинг
Популярність відеоконтенту стрімко зростає, чому сприяє, зокрема, розвиток високошвидкісних мобільних мереж. Коли ми говоримо про відеомаркетинг, у багатьох відразу виникає асоціація з YouTube. Але йдеться й про безліч інших платформ: Facebook, Instagram, TikTok, Vimeo тощо.
Радимо працювати з різними форматами контенту, наприклад:
- демонстраційні відео;
- брендові ролики;
- відео про тематичні події;
- інтерв'ю фахівців у ніші;
- навчальні відеоролики;
- відео 360° і VR;
- відеовідгуки;
- анімаційні ролики, інше.
Якісні відеоматеріали навіть без вираженої рекламної складової цілком можуть істотно підвищити рентабельність інвестицій. Детальніше про ROI в маркетингу читайте в публікації в нашому блозі.
Канали автономного діджитал-маркетингу
Як ми й сказали на самому початку статті, диджитал-маркетинг — це не тільки розкрутка в Мережі. Він може бути абсолютно автономним і в принципі не пов'язаним з інтернет-технологіями. Тому більш детально розгляньмо напрямки саме автономного цифрового маркетингу. Можливо, деякі з них будуть актуальними саме для вас.
ТБ-маркетинг
Digital marketing — це не лише інтернет-технології. Реклама на телебаченні вже не перше десятиліття залишається важливим каналом продажів. Звичайно, його частка в сучасному диджитал-просторі істотно просіла. Але це ще не привід повністю відмовлятися від ТВ-маркетингу. Особливо якщо ви націлені на більш дорослу аудиторію, яка багато часу проводить перед телевізором.
Старше покоління все ще зберігає довіру до інформації, що транслюється по телевізору. А отже, в найближчі роки скидати ТВ-маркетинг з рахунків, безумовно, не варто. Тому придивіться до нього. Можливо, для вас це буде актуальним напрямком.
SMS маркетинг
Хоча популярність формату SMS-повідомлень падає, але якщо є база телефонних номерів, то можна підтримувати зв'язок із потенційними клієнтами у такий спосіб. Доставку повідомлень, як правило, поєднують з відправкою Push-повідомлень, з розсилкою електронною поштою.
Радіомаркетинг
Радіо зазвичай вважається каналом, який лояльно сприймається користувачами. Люди не вважають таку рекламу надто настирливою. Фахівці рекомендують використовувати її для локального просування.
Деякі компанії обирають радіо для інформування про свої продукти чи послуги. Це обходиться їм значно дешевше. Рекламодавці також використовують канал для залучення своєї аудиторії за допомогою інтерактивів.
Білборд-маркетинг
Це все ще ефективний маркетинговий інструмент. Особливо якщо ми говоримо про електронні рекламні щити, де замість статичної картинки можна демонструвати відеоролики та графіку, зокрема зі звуковим супроводом. Використовувати білборди як єдиний інструмент диджитал-маркетингу — спірне рішення. А ось як допоміжний — цілком розумно!
Чим діджитал маркетинг відрізняється від інтернет маркетингу
Це широкий термін, що описує набір маркетингових процесів, який включає всі доступні цифрові інструменти для реклами продукту (послуги) або для створення бренду. Цифрова розкрутка прийшла на зміну традиційному методу. Це перехід від газетної офлайн-реклами до кампаній у Facebook, контекстної реклами та SEO.
Детальний медіаплан із покроковою стратегією просування у Facebook, складений таргетологом із досвідом у вашій ніші.

Хоча між цими двома термінами немає великої різниці, загальновизнано, що інтернет-маркетинг — це один із ключових напрямків диджитал-маркетингу. Більшість маркетингових каналів перетинається, але деякі з них притаманні лише останньому. Зокрема, це оголошення на ТБ, радіо, за допомогою SMS-розсилок та інформування на електронних білбордах.
Переваги цифрового маркетингу
Говорячи про те, які переваги має digital marketing у порівнянні з традиційними способами розкрутки, назвемо такі:
- глобальне охоплення. Розкрутка сайту дозволить знайти нові ринки та торгувати у всьому світі, не вкладаючи великі інвестиції;
- низька вартість. Просування з чітко спланованою, цілеспрямованою кампанією може залучити потрібних клієнтів з меншими витратами, ніж традиційні методи маркетингу;
- відстежувані, вимірювані результати. Контроль реалізації стратегії інтернет-маркетингу за допомогою вебаналітики та інших інструментів спрощує визначення ефективності кампанії. Підприємець може легко отримати детальну інформацію про те, як клієнти використовують сайт або реагують на рекламу;
- персоналізація. Якщо база даних клієнтів пов'язана з вебресурсом, то щоразу при налаштуванні контекстної реклами можна використовувати наявну інформацію та зробити своє звернення до користувача більш індивідуалізованим;
- відкритість. Спілкуючись із потенційними клієнтами у соціальних мережах та ретельно керуючи іншими каналами, ви підвищите лояльність користувачів, покращите репутацію своєї компанії;
- довгостроковий вплив. Digital marketing дозволяє створювати привабливі кампанії із використанням тактики контент-маркетингу. Контент (зображення, відео, статті) може набувати соціальної цінності — передаватися від користувача до користувача, ставати вірусним;
- покращені коефіцієнти конверсії. Коли відвідувач знаходиться на сайті, він всього в одному кліку від покупки. На відміну від інших каналів, така розкрутка може бути максимально результативною.
Водночас усі ці особливості допомагають збільшити продаж.
Приклад вдалої стратегії digital
Кожен бізнес є унікальним, перебуває на певному етапі свого розвитку. Пропонуємо до вашої уваги приклад того, як інтернет-магазин меблів досяг поставленої мети за допомогою різних інструментів digital маркетингу.
Крок 1. Створення швидкого та зручного сайту з розширеним каталогом. Велику увагу варто приділити технічній роботі вебресурсу.
Крок 2. SEO. Впровадження цієї стратегії дозволяє підвищити видимість сайту в пошукових системах та його авторитетність. Згодом приріст органічного трафіку призведе до збільшення доходів.
Крок 3. Контекстна реклама. За допомогою цього інструменту можна точково впливати на споживача і досягти більш високих результатів конверсії.
Крок 4. SMM-маркетинг. Розкрутка в соцмережах дозволяє розумно витрачати виділений бюджет і зробити взаємодію з потенційними клієнтами міцнішою.
Детальніше про те, як нам вдалося реалізувати амбітні цілі творців магазину меблів DYBOK, читайте у нашому кейсі.
Що являє собою діджітал-агентство
Щоб витримати сучасний рівень конкуренції, треба тримати руку на пульсі, відстежувати усі інновації. Особливо це важливо у цифровому середовищі, де все змінюється настільки стрімко, що стратегія, яку розробили півроку тому, сьогодні може стати не надто актуальною.
У digital-агентстві працює команда експертів, що спеціалізуються на сучасних методах цифрового маркетингу. Вони надають послуги, орієнтовані на використання технологій, щоб компанії могли безпосередньо підключатися та взаємодіяти зі своєю цільовою аудиторією у всьому світі.
Існує кілька видів цифрових послуг. Розповімо докладніше, що входить у просування, яке надає наша команда. Агентство може запропонувати:
- стратегічні послуги — маркетингові дослідження, аналіз конкурентів, створення воронок продаж, UX-консалтинг, позиціонування бренду, автоматизація процесів;
- маркетингові послуги — створення контенту, організація та проведення рекламних кампаній, брендинг, SEO, налаштування РРС-реклами;
- дизайнерські послуги — користувацьке тестування, UX-дизайн, анімація;
- послуги з розвитку цифрових платформ — створення сайту, обслуговування вебресурсу, міграція даних, використання CRM.
Слід зазначити, що деякі диджитал-агентства пропонують так званий маркетинг з повним спектром послуг. Це означає, що вони зосереджуються на розширенні присутності компанії в інтернеті, тоді як інші агентства спеціалізуються лише на кількох послугах, наприклад СЕО або розробка вебсайтів. Обов'язково ознайомтеся з усіма послугами, які пропонує агентство, щоб переконатися, що його робота відповідає вашим очікуванням.
Підведемо підсумки
Хочеться наголосити, що універсальних методів розкрутки бізнесу на просторах Всесвітньої мережі не існує. Digital-маркетинг має величезний потенціал для формування унікальної стратегії та досягнення амбітних цілей. Якщо їм займатися регулярно, то кількість клієнтів буде неухильно зростати, а бізнес — масштабуватися.
Залишіть ваші контактні дані.
Будемо раді обговорити ваш проект!