Поділіться
Зміст

    Чому падають позиції сайту і що робити в такій ситуації? Якщо ви прийшли за відповіддю на це питання, то, швидше за все, зіткнулися або хочете ніколи не стикатися з такими неприємностями. У будь-якому випадку ця стаття буде для вас корисною. Ми підготували основні причини погіршення позицій ресурсу та розповімо, як виправити ситуацію.

    Чому падають позиції сайту?

    Вивести сайт у топ пошукової видачі Google складно, але залишатись на цих позиціях довгий час ще важче. Оскільки рейтинг = трафік = прибуток бізнесу, погіршення ранжування може коштувати вашій компанії досить дорого. Наслідки такого явища очевидні, тоді як причини доведеться з'ясувати якнайшвидше. Хороша новина у тому, що падіння позицій сайту можна зупинити. У цьому допоможуть SEO-фахівці, які виконають комплексний аудит та вживуть необхідних заходів для відновлення позицій. Щоб зрозуміти, хто винен і що робити в ситуації, що склалася, давайте розглянемо найбільш поширені причини втрати рейтингу.

    Падіння позицій сайту в Google

    Коли ви помітили зниження рейтингу, рекомендуємо з'ясувати, в яких пошукових системах сталося падіння. Якщо зниження рейтингу відбулося одночасно в кількох із них, ймовірно, на сайті з'явилися технічні неполадки, які потрібно знайти та усунути. Якщо сайт втрачає позиції виключно в Google, слід звернути увагу на кілька важливих аспектів:

    • чи відбулося аналогічне падіння в інших лідерів пошукової видачі. Якщо так, то, найімовірніше, відбулося масштабне оновлення механізмів ранжування сайтів Google, якщо ні – проблема у вашому ресурсі;
    • чи може відбутися сезонна зміна позицій сайту. Щоб дізнатися про це, можна порівняти дані звіту про ефективність Google Search Console;
    • чи виявилося падіння різким або поступовим. Значне зниження рейтингу за короткий час може говорити про застосування санкцій пошукової системи;
    • чи виникали проблеми з доступом до сайту. Технічні роботи та проблеми тимчасово блокують доступ користувачів до ресурсу, тому можуть бути логічним поясненням зниження рейтингу.

    Можлива ситуація, коли сайт падає у позиціях повністю або свій рейтинг втрачають лише окремі сторінки. Проблеми локального масштабу виникають через внутрішні технічні помилки, припинення індексації внаслідок змін у файлі robots.txt, зниження якості контенту, зміни адреси сторінки.

    Падіння позицій сайту в Google

    Як дізнатися, що сайт втратив позиції

    Зазвичай різке падіння позиції сайту є очевидним — кількість трафіку та конверсій помітно знижується. Однак є ряд точніших способів визначити, що вони знизилися.

    • Перевірте позиції безпосередньо у пошукових системах. Використовуйте різні ключові слова — це допоможе виявити падіння.
    • Використовуйте Google Analytics. Він допоможе з більшою точністю помітити падіння позицій.
    • Оцініть ситуацію з допомогою сторонніх сервісів. Наприклад, можна використовувати Serpstat, Ranktracker, SE Ranking та інші. Вони відстежують зміни позицій сайту за великою кількістю ключових слів.
    • Перевірте індексацію сайту в Google Search Console. Значне скорочення кількості проіндексованих сторінок може бути причиною падіння позицій.
    • Проаналізуйте посилальну масу сайту через Ahrefs та аналогічні сервіси. Втрата авторитетних посилань негативно впливає на ранжування.

    Також варто вивчити вихідний код сайту та перевірити його на предмет технічних помилок: дублів сторінок, битих посилань і т. д. Вони можуть стати причиною попадання під фільтри пошукових систем.

    Потрапляння під фільтр або ручні санкції

    Алгоритми пошукових систем налаштовані на «чесне» просування. Закупівля посилань, переспам ключових слів та інші спроби штучно покращити позиції сайтів відстежуються. На сайти-порушників накладають санкції в автоматичному режимі з використанням вбудованих алгоритмів (фільтрів), крім того, самі співробітники Google можуть робити це вручну.

    Найпоширеніші причини потрапляння під фільтр:

    1. Масова закупівля посилань. З погляду пошуковиків, закупівля посилань – це спроба маніпуляції пошуковою видачею. Якщо вони виявлять подібні дії, сайт може різко впасти в ранжуванні. Найхарактерніша ознака закупівлі посилань – різкий приріст чи зниження кількості.
    2. Неунікальний чи переоптимізований контент. Якщо розміщувати на сайті чужий текст або надто старанно додавати на нього ключі, це також може спричинити санкції.
    3. Використання прихованого тексту. Один зі способів «чорного» SEO – розміщення двох видів контенту на сторінці: стандартний – для користувачів і зі всіма необхідними ключами, але беззмістовний – для пошукового робота.
    4. Сайти-афіліати. Створення мережі сайтів, які посилаються один на одного, підвищуючи власний авторитет.

    Застосування санкцій найчастіше пояснює, чому різко впали позиції сайту.

    Як зрозуміти, що ви потрапили під фільтр

    Основна ознака – головна сторінка не відображається у пошуковій видачі. Виділіть великий фрагмент тексту з неї та скопіюйте у рядок пошуку. Сайт під фільтром не відобразиться в результатах видачі.

    Також повідомлення про санкції можна побачити у кабінетах для веб-майстрів пошукових систем. Додатково для Google завітайте до Search Console, у вкладку «Заходи, прийняті вручну». З'ясувати, чому падають позиції сайту, допоможе Google Webmaster Tools. Тут ви можете дізнатися про ручні санкції, які були застосовані пошуковою системою, а також проблеми, виявлені GoogleBot.

    Як виправити ситуацію

    Знайдіть причину санкцій та виправте недоліки. Щоб отримати додаткову інформацію, зверніться до служби підтримки Google. Якщо причина в неякісних посиланнях, пошукова система має можливість закрити їх від індексації.

    Потрапити під фільтр через контент можна внаслідок копіпаста. У такому випадку зверніться до підтримки з  доказами, що текст на вашому порталі був опублікований раніше. Якщо ж ви розмістили плагіат або переоптимізований текст, найкраще його позбутися. Якщо він містить важливу для читача інформацію, можна закрити індексацію.

    Зміна алгоритмів пошукової системи

    Іноді пошукові системи змінюють методи оцінки якості сайтів. В результаті сайт може почати втрачати власні позиції, навіть якщо ви не проводили на ньому ніяких робіт, які могли вплинути на це. Перевірити можна двома способами:

    1. Конкурентний аналіз. Перевірте видимість основних конкурентів та інших сайтів вашої ніші. Якщо вона також почала знижуватися, то, швидше за все, причина у зміні алгоритмів.
    2. Стеження за анонсами та новинами від Google. Часто в такий спосіб можна заздалегідь дізнатися і підготуватися до змін.

    Яскравим прикладом щодо нещодавньої зміни алгоритмів було різке падіння позицій сайтів медичної тематики.

    Зміна алгоритмів пошукової системи

    Що робити

    Щоб з'ясувати, чому сайт втрачає позиції, слід максимально швидко зібрати інформацію про зміни у системі оцінки. Намагайтеся користуватися першоджерелами: публікаціями Google, анонсами з конференцій та ін. Вивчіть конкуруючі ресурси, видимість яких не надто постраждала або залишилася на тому ж рівні.

    Іноді найкращий вихід – почекати, доки оптимізатори зможуть виробити ефективний спосіб розкрутки сайту при оновлених алгоритмах, і звернутися до досвідченого фахівця, у якого в портфоліо з'явилися кейси з просування у вашій ніші, на підставі чого буде складено бриф щодо покращення позицій в інтернеті.

    Позиції сайту випали з топу лише за деякими сторінками

    Якщо впали позиції сайту, причиною нерідко виявляється припинення індексування окремих сторінок. Переконатися в тому, що це сталося, ви можете в Google Search Console – вкладка перевірки URL. Падіння рейтингів можливе з кількох причин:

    1. Неякісний контент. Дублювання інформації з інших сайтів призводить до виключення їх з пошукової видачі. Проблеми з індексуванням можуть виникнути через націленість контенту на розміщення посилань і реклами, а не на надання реальної користі клієнту.
    2. Некоректне перенаправлення. Код 301 свідчить про те, що сторінку було переміщено на постійне місце і трафік вільно перенаправляється на нове місцезнаходження. Випадкове видалення редиректів може припинити індексацію сторінки.
    3. Неунікальні title. Поширена проблема великих сайтів, де заголовки генеруються автоматично. Також погіршення індексації може бути спричинене дублюванням title з іншими сайтами.
    4. Невідповідність заголовків змісту сторінки. Пошукова система визначає такі ресурси як нерелевантні, тому знижує їхній рейтинг. Обов'язково додавайте ключові слова до сніпету, щоб уникнути цієї причини зниження позицій.
    5. Поява дублів сторінок. У такому разі спостерігається канібалізація трафіку. Слід оптимізувати контент таким чином, щоб користувачеві не доводилося вибирати, яке з посилань є більш релевантним.
    6. Помилки у файлі robots.txt. Він дає змогу тимчасово приховати сторінку від індексації на період виконання технічних робіт. Якщо вчасно не повернути внесені зміни, сторінку і надалі не буде виявлено у результатах пошуку.
    7. Налаштування редиректу. Проблема виникає, якщо перенаправлення виконується на неканонічний URL.
    8. Зміна макету пошукової видачі. Google оновив спосіб відображення результатів, додавши рекламу та власні рекомендації. Подібні зміни можна зарахувати до незалежних причин падіння трафіку, оскільки конкурентів в органічній видачі додалося.

    Не слід забувати, що з часом контент може вимагати оптимізації. Можливо, на сторінці немає помітних проблем, але користувачі почали шукати товар чи послугу за іншими запитами. Відповідно, пошукова система перестане пропонувати їм ваш ресурс, вважаючи його нерелевантним.

    Технічні помилки

    Якщо позиції сайту падають після технічних доробок, то цілком імовірно, що причина у цьому. Найпоширеніші помилки, що впливають на SEO:

    • попадання в індекс сміттєвих сторінок;
    • некоректна переадресація;
    • генерація дублів;
    • помилки у robot.txt.

    Технічні помилки, які впливають на ранжування, – досить часте явище, багато хто з них залишається на сайті після розробки, якщо фахівці не проводили первинної оптимізації. Іноді видимість починає знижуватися поступово, іноді песимізація стосується лише окремих сторінок, а бувають випадки, коли сайт частково або повністю випадає з індексу, наприклад, через помилки в robot.txt.

    Технічні помилки

    Як боротися з технічними недоробками

    Насамперед потрібно з'ясувати, чому сайт втрачає позиції. Для цього існує низка аналітичних інструментів, за допомогою яких можна самостійно перевірити технічний стан сайту. Основні з них:

    • Ahrefs;
    • Serpstat;
    • Screaming Frog SEO Spider.

    Швидко визначити, чому впали позиції сайту, допоможуть фахівці з оптимізації. Їм варто довірити роботу з усунення несправностей, якщо ви хочете швидко і повністю позбавитися подібних проблем, а також комплексного просування.

    Закупівля тимчасових посилань

    Якщо тимчасові посилання не стали причиною потрапляння під фільтр, це ще не означає, що вони не можуть зашкодити. З часом такі посилання видаляються, через що знижується вага сторінок ресурсу, сайт падає в позиціях. Особливо це помітно, якщо ви припинили роботи з зовнішньої оптимізації в період, коли час дії основної маси беклінків закінчився.

    Що робити

    Слід почати формувати масу посилань заново, цього разу використовуючи якісні зворотні посилання. Отримати їх можна за допомогою гостьових або платних публікацій контенту на популярних інфосайтах, пов'язаних із вашою нішою. Також можна обмінюватися матеріалами з іншими ресурсами. Варто пам'ятати, що беклінки можуть не тільки підняти вас у ранжуванні, але і принести додаткових цільових відвідувачів, якщо на сайті буде великий відсоток вашої ЦА.

    Втрата посилальної маси

    Втрата посилальної маси — поширена причина падіння позиції сайту. Це зв'язано з тим, що посилання з інших сайтів є одним з ключових факторів ранжування в пошукових системах. Вони оцінюються пошукачами як свого роду «голос довіри». Якщо їх кількість знижується або тривалий час не зростає, це негативний сигнал для пошукових алгоритмів.

    Причини втрати маси посилань можуть бути різними:

    • Закриття/редизайн сайтів-донорів.
    • Вилучення вихідних посилань власниками сайтів.
    • Купівля посилань і наступна фільтрація пошуковими системами.
    • Наявність спаму в посилальному профілі та накладення санкцій.
    • Видалення неякісних/спірних посилань.

    Для відновлення позицій необхідно провести аудит посилальної маси, усунути неякісні/спамні посилання та розпочати нарощування нових вхідних посилань. Але діяти потрібно планомірно, оскільки різке збільшення посилальної маси може стати для пошукових систем негативним сигналом і спровокувати зворотний ефект.

    Злом чи віруси

    Хакери та шкідливі ПЗ – серйозна загроза, якщо ресурс погано захищений. Якщо вас зламали, то перші ознаки:

    • значне уповільнення роботи сайту;
    • нерелевантні рекламні оголошення на сторінках, причому надміру;
    • поява «сміттєвого» контенту із незакритими від індексації посиланнями на інші ресурси.

    Крім природного погіршення поведінкових факторів через перераховані вище причини, сайт, заражений вірусом, позначається спеціальною відміткою в браузері, яка попереджає користувача про небезпеку. Це може дуже сильно знизити трафік ресурсу, а в результаті зміни поведінкових факторів позиції сайту падають.

    Злом чи віруси

    Як виправити ситуацію

    Без допомоги програмістів тут не обійтись. Важливо насамперед захистити особисті дані користувачів та базу клієнтів. Слід не тільки виявити та видалити шкідливий код, але і визначити основні вразливі місця вашого ресурсу та позбутися їх.

    Природне зростання конкурентів

    Остання причина – витіснення сайту з найвищих позицій конкурентами. Якщо не оптимізувати ресурс, то рано чи пізно він почне опускатися на сторінках пошукової видачі, оскільки інші сайти краще відповідають факторам ранжування або надають більш релевантні відповіді.

    Що робити

    Змусити конкурентів припинити оптимізацію, на жаль, неможливо. Тому єдиний спосіб не втрачати високих позицій через чужий прогрес – також продовжувати покращувати власний сайт.

    Зміна доменного імені

     

    При зміні доменного імені сайту відбувається втрата всіх накопичених посилань та авторитету старого домену. Пошукові системи сприймають новий домен як зовсім інший сайт, котрий необхідно проіндексувати та ранжувати заново. Тому без гострої потреби доменне ім'я в принципі краще не міняти.

    Якщо ж заміна є необхідною, у таких випадках Для збереження позицій важливо правильно перенести сайт, налаштувати 301 редирект зі старої адреси на нову та повідомити Google. Це необхідно зробити в Google Search Console. В іншому випадку сайт може втратити більшу частину органічного трафіку.

    Застарілий контент

    Для пошукових алгоритмів важливі актуальність та релевантність контенту. Якщо сайт тривалий час не поповнюється новими матеріалами, а вже опубліковані втратили свою актуальність, позиції в пошуковій видачі планомірно знижуватимуться.

     

    Дуже важливо регулярно публікувати новий контент, а також по можливості актуалізувати та оновлювати наявну інформацію на сайті. Це важливо не тільки для пошукачів, але й для користувачів, які хочуть бачити свіжі матеріали, і тому частіше відвідуватимуть сайт, покращуючи цим поведінкові показники. А це, своєю чергою, позитивно позначається на позиціях.

    Повільне завантаження сторінок

    Швидкість завантаження є важливим фактором ранжування, особливо для мобільних пристроїв. Повільні сторінки погіршують користувальницький досвід, підвищують відсоток відмов та знижують конверсії.

    Google та інші пошукові системи можуть знижувати позиції повільних сайтів на користь більш швидких конкурентів. Оптимальна швидкість завантаження — 1-3 секунди. Чим довше вона триває, тим вище буде відсоток відмов, адже користувачі просто не чекатимуть завершення відкриття сайту та закриють вкладку. Це сигнал для Google, що такий ресурс не повинен бути в топі видачі.

    Відсутність мобільної оптимізації

    Зі зростанням мобільного трафіку пошуковики стали особливу увагу приділяти адаптації сайтів під смартфони та планшети. Неоптимізовані ресурси можуть втрачати позиції в мобільній видачі або навіть отримувати санкції від Google за поганий UX на мобільних пристроях. Відповідно, падають позиції сайту у пошуковику.

    Сьогодні у веброзробці практикується підхід mobile-first, при якому спочатку розробляється саме мобільна версія ресурсу, а вже після – десктопна. І це правильний підхід, тому що в майбутньому кількість мобільного трафіку лише збільшуватиметься.

    Проблеми з індексацією

    Якщо пошукові роботи не можуть якісно проіндексувати сайт через технічні помилки (биті посилання, дублі сторінок, некоректна розмітка та ін.), це негативно позначається на видимості у пошуку. Помилки індексації часто приводять до випадання частини сторінок з індексу і, як наслідок, до падіння трафіку.

     

    Серед основних причин, які можуть викликати проблеми з індексацією, можна відзначити такі:

    • оновлення ядра основного алгоритму ранжування;
    • низька якість контенту на сайті;
    • заборона індексації за допомогою noindex;
    • проблеми з доступністю;
    • неправильне налаштування файлу robots.txt;
    • дублювання контенту;
    • проблеми з сервером та інше.

    Ці причини необхідно виявити, щоб зрозуміти, чому сайт падає у позиціях і як це можна виправити. Регулярний аудит та моніторинг стану індексації допоможуть своєчасно виявляти та усувати подібні проблеми.

    Неякісний хостинг

    Повільні чи нестабільні хостинг-провайдери знижують продуктивність сайту, збільшують час відгуку та підвищують ймовірність технічних помилок. Хостинг низького рівня може розглядатися пошуковими системами як фактор зниження довіри до ресурсу. Якщо ви не можете встановити, чому сайт сильно впав у позиціях, і жодних критичних технічних помилок не виявлено, можливо, проблема саме в ньому.

    Структурні зміни сайту

     

    Значні структурні зміни вимагають перелінкування сторінок, зміни URL і можуть супроводжуватися втратою частини маси посилань. Безграмотні зміни здатні порушити видимість сайту у пошуковій видачі. Знову ж таки, без явної необхідності не варто кардинально міняти структуру вебресурсу. А якщо ви вирішуєте трансформувати її, тоді до цього питання потрібно підходити комплексно і залучати відповідних фахівців, щоб уникнути негативних наслідків.

    Канібалізація трафіку за допомогою платної реклами

    Якщо сайт активно використовує платну рекламу з метою залучення трафіку, пошукові системи можуть зменшувати видимість його органічних позицій. Відбувається свого роду канібалізація органічного трафіку на користь платного, щоб стимулювати вебмайстрів більше інвестувати в рекламу.

    Найбільш розумний вихід із ситуації — знижувати кількість платної реклами та поступово робити більший акцент саме на SEO-просуванні. Це не гарантує швидкого відновлення втрачених позицій, але з часом може дати виражений позитивний ефект. Щоправда, лише в тому випадку, якщо причини падіння позиції сайту справді полягають у канібалізації.

    Як повернути позицію сайту?

    Зниження рейтингу пошукової видачі завжди бентежить і застає зненацька. Вже з'ясували, чому позиції сайту падають? Отже, варто докласти зусиль щодо їх відновлення. Що можна зробити:

    1. Усунути причину падіння рейтингу.
    2. Відмовитись від стратегії швидкого просування, яка заганяє сайт під фільтри та санкції.
    3. Стежити за появою оновлень і нових алгоритмів ранжування, намагатися бути на крок попереду нововведень.
    4. Регулярно шукати технічні помилки на сайті та виправляти їх.
    5. Наповнювати сайт якісним, релевантним та оригінальним контентом.

    Падіння позицій може статися навіть із хорошим оптимізованим сайтом. Єдиний спосіб зробити його менш болючим і частим – здійснювати постійний контроль рейтингу, оновлень Google, стежити за якістю контенту і маси посилань.

    Тривалість відновлення сайту багато в чому залежить від причин падіння рейтингу та від того, наскільки довго ресурс перебуває в такому стані. Наприклад, якщо причиною були санкції, накладені вручну, можна оперативно виправити недоліки і відправити запит на повторну перевірку. Якщо причини падіння позицій сайту криються у зміні алгоритмів, слід чекати, коли сторінки заново проіндексуються.

    Висновок

    Найкращий спосіб боротьби з просіданнями по позиціях – своєчасні перевірки та доопрацювання сайту, а також постійна якісна зовнішня оптимізація. Ідеальний варіант – штатний пошуковий оптимізатор або постійна співпраця з агентством. Так ви зможете не лише уникнути подібних неприємностей, а й постійно збільшувати видимість ресурсу.

    Якщо це сталося, вже впали позиції сайту, ми радимо негайно звернутися за допомогою до перевірених фахівців.

    У Вас залишились запитання?
    Наші експерти готові відповісти на них.
    Залишіть ваші контактні дані.
    Будемо раді обговорити ваш проект!
    Отримати консультацію
    Наш менеджер зв'яжеться з Вами найближчим часом
    Ми використовуємо файли cookie
    Ми оптимізуємо роботу сайту, створюємо персоналізований маркетинговий досвід та збираємо дані щодо використання сайту та аналітику. Натиснувши «Прийняти», ви погоджуєтеся використовувати наші файли cookie.